CHCETE PODNIKAŤ? NEZABUDNITE NA KVALITNÝ BIZNIS PLÁN

Ak sa rozhodnete podnikať, alebo dáte výpoveď v práci, pretože si chcete splniť svoj sen o podnikaní, je treba dávať pozor, aby prvotné nadšenie nebolo to jediné, na čom budete stavať. Je dôležité mať biznis plán a vyvarovať sa niektorých chýb. Chcete predsa, aby vaše podnikanie rástlo a prosperovalo.

Pri už spomínanom nadšení a prehnanom optimizme treba zvážiť všetky riziká a zamyslieť sa, či má vaša myšlienka zmysel a reálny potenciál. Pri tvorbe biznis plánu sa treba triezvo pozrieť na všetky možnosti a či sa naozaj oplatí do danej veci investovať svoj čas, energiu a peniaze. Nestačí iba mávnuť rukou s tým, že „nejako to pôjde“.

  • Na rozbehnutie vlastného biznisu nestačí rozumieť sa danej oblasti a byť v nej odborníkom. Ak chcete predávať tovar, nestačí mať iba dobré komunikačné schopnosti. Musíte byť dobrým manažérom, marketingovým pracovníkom, analytikom, personalistom a podobne. Zamyslite sa preto, či to všetko dokážete zvládnuť sami a nepreceňujte svoje schopnosti, znalosti a zručnosti.
  • Pri prieskume oblasti v ktorej chcete podnikať, je dobré si zistiť výsledky podnikania u konkurencie a nespoliehať na to, že na tom budete lepšie. Že všetkých preskočíte skvelým nápadom.
  • Pozor na podnikanie v oblasti, v ktorej ste nováčikom. Budete sa musieť veľa učiť a ako inak, keď nie z vlastných chýb? Začiatky budú zrejme ťažké a nákladnejšie, kým vychytáte všetky muchy.

Zamyslite sa, či produkt, alebo služba, ktorú sa chystáte uviesť na trh, skutočne uspokojí zákazníkov a či to nie je iba o vás. O vašej potrebe a vašom sne. Sám od seba kupovať nebudete. Potrebujete zákazníkov, hostí, klientov … . Určte si cieľovú skupinu, ktorú chcete osloviť, pretože žiadny produkt, ani služba, nie sú určené pre všetkých. Zamyslite sa, kto je váš ideálny zákazník. Ako vyzerá, koľko má rokov, kde pracuje, koľko zarába, kde a ako žije, aké má záľuby. Pokojne si ho aj nakreslite. To bude brána, do ktorej chcete dávať góly.

Uvedomte si, že konkurencia má taktiež svoju cieľovú skupinu a tá môže tvoriť prienik s tou vašou. A konkurenciu môžete prekonať buď s niečím úplne iným, novým, alebo iba zdokonalíte a vylepšíte už existujúce.  Podstatné je predať. Predať ostatným, nie sebe.

Iba so stanovenou cieľovou skupinou môžete robiť efektívny marketing a nemíňať množstvo peňazí do zle cielenej reklamy. A marketing je základ. Reklamou sa dostávate do povedomia a ňou to všetko začína naostro. Reklamou si získavate pozornosť, vzbudzujete zvedavosť, záujem, ochotu u zákazníkov.  Pre každého je vhodný iný spôsob reklamy a preto nekopírujte ostatných. Zvoľte si vlastný štýl, komunikáciu, oslovenie a zistite či sa váš klient vôbec nachádza na sociálnych sieťach, alebo či číta noviny, letáky, oznamy.

Veľmi dôležité je zostavenie finančného plánu – rozpočet na otvorenie prevádzky, odhad príjmov a výdavkov, reálny pohľad na trh. Príjmy môžete iba odhadnúť, no výdavky si môžete naplánovať detailne a dôkladne sa im venovať. Nehanbite sa nechať si poradiť od skúsenejších, alebo od firiem, zaoberajúcich sa touto problematikou. Veď od toho sú tu.

A na záver – myslite na tvorbu finančných rezerv. Nikdy neviete, aké prekvapenie vás čaká a nechcete predsa ohroziť finančnú stabilitu firmy nerozvážnosťou, alebo zlým naplánovaním.

Zhrnutie dôležitých krokov pri tvorbe biznis plánu:

  • definovanie cieľovej skupiny
  • vhodná forma podnikania – živnosť, s.r.o. …. .
  • názov a logo firmy, korešpondujúce s produktom, alebo službou a charakterom cieľovej skupiny
  • fungovanie on line – webstránka, e-shop, sociálne siete a ich správne nastavenie
  • marketingový plán
  • správne popisy produktov/služieb
  • zvládnuté účtovníctvo
  • slušná a pohotová komunikácia so zákazníkmi, partnermi, dodávateľmi
  • včasné riešenie problémov
  • pravidelné analyzovanie a vyhodnocovanie
  • eventy, akcie, súťaže
  • oslovenie influencerov

Všetky tieto kroky, ako aj mnohé ďalšie závisia od charakteru tovaru, alebo služby a od cieľovej skupiny. A čo sa týka reklamy – niekomu sa oplatí viac reklama online, niekomu offline. Ak si však raz zadefinujete plán, držte sa ho.

Prajeme veľa šťastia pri podnikaní.

 

 

 

 

0 komentárov

Zanechajte komentár

Chcete sa pripojiť k diskusii?
Neváhajte prispieť!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *