ANALÝZA KONKURENCIE: VHODNÝ NÁSTROJ NIELEN PRED ZAČATÍM PODNIKANIA

Ak sa chystáte začať podnikať a uviesť na trh svoju službu, či výrobok, alebo už máte biznis rozbehnutý, je dobré sledovať a analyzovať konkurenciu. Získate tak okrem iného reálny pohľad na trh, dopyt a správanie zákazníkov, klientov, či hostí. Z analýzy konkurencie sa môžete poučiť, odstrániť nedostatky u seba a byť tak lepšími. Robiť to úplne inak, než konkurencia a prísť s niečím novým, alebo to robiť rovnako, ale lepšie. Môžete byť noví, svieži, modernejší. A často to začína už pri názve, logu a slogane.

Ak sa ešte len chystáte vstúpiť na trh, vcíťte sa do úlohy zákazníka a pozrite sa na konkurenciu kritickým okom. Čo ponúkajú, ako to ponúkajú, ako komunikujú, aký majú imidž a ohlasy medzi klientmi, či zákazníkmi. Čo sa o nich šepká a ako sa reálne chovajú k trhu. Inšpirujte sa tým dobrým, vyhnite sa tomu zlému.

Keďže veľké slovo majú sociálne siete a diskusie na firemných profiloch či stránkach, všímajte si diskusie, reakcie, odpovede, pohotovosť, ústretovosť a servis u konkurencie. Môžete prijateľnou formou osloviť zákazníkov konkurencie a zistiť, aké majú skúsenosti, postrehy a čo im na trhu v konkrétnej oblasti chýba. Získavajte od nich referencie a čo by ich presvedčilo k tomu, aby prešli ku konkurencii, čiže k vám. Či rozhoduje cena, kvalita, kvantita, servis, imidž, lokalita, tradícia, pozícia na trhu a podobne. Stačí vám k tomu vypracovať krátky a výstižný dotazník. Existujú taktiež rôzne diskusné fóra, zaoberajúce sa skúsenosťami zákazníkov s konkrétnymi firmami, produktami, značkami. Tam sa často môžete dozvedieť aj rôzne perličky zo zákulisia, či od bývalých zamestnancov, spoločníkov, dodávateľov, odberateľov…, čo od diskutujúcich možno nie je fér, hlavne ak ich viaže mlčanlivosť, ale vám pomôže každá informácia.

Môže sa taktiež stať, že pri analýze konkurencie zistíte, že po vašom produkte vôbec nie je dopyt a to vám môže pomôcť nebežať hlavou proti múru.

Ak dokážete správne spracovať analýzu konkurencie, môžete prísť na trh s neodolateľným produktom, okresaným o chyby, ktorých sa dopúšťa konkurencia. Zistíte tak, čo na trhu naozaj funguje a čo s trhom hýbe. Kde sú jeho hranice a aké má nálady. Čo musíte zlepšiť, alebo urobiť ináč, aby zákazníci od konkurencie prešli k vám. Čím ich dokážete zaujať, vzbudiť v nich zvedavosť a udržať si nastavený štandard. Pretože tak ako budete konkurenciu analyzovať vy, tak bude konkurencia analyzovať vás. Buď tá existujúca, alebo niekto nový, kto by chcel byť lepší, než ste vy, robiť to lepšie a „ukradnúť“ si vašich klientov, zákazníkov, hostí. Pozerajte sa preto kriticky aj sami na seba, okom zákazníka, ktorý má na výber medzi vami a mnohými ďalšími.

0 komentárov

Zanechajte komentár

Chcete sa pripojiť k diskusii?
Neváhajte prispieť!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *