HOME OFFICE: BEZPEČNÁ PRÁCA Z DOMU NIELEN V OBDOBÍ KORONAKRÍZY
Kvôli koronakríze boli poniektorí zamestnávatelia nútení prijať preventívne opatrenia, aby sa udržali v chode. Jedným z týchto riešení je aj práca z domu – home office, ako ochrana zamestnancov pred nákazou.
Trvalý home office ako domácka práca, je práca z domu a teda zamestnanec nie je viazaný na miesto svojho pracoviska, ale môže svoju činnosť vykonávať z domu, alebo iného miesta, kde sa zdržuje. Samozrejme počas celého trvania pracovnej doby.
Kvôli koronakríze parlament schválil zmeny v Zákonníku práce, ktoré sa týkajú práce z domu. Ten definuje domácku prácu ako pracovný pomer, vykonávaný pre zamestnávateľa na základe podmienok, uvedených v pracovnej zmluve a teda doma, alebo na inom dohodnutom mieste.
Aj keď sa jedná o prácu z domu, musí byť vykonávaná s rovnakým nasadením a svedomím, pravidelne a stálo. Niečo iné je príležitostná práca z domu – tá je vykonávaná príležitostne, alebo mimoriadne po dohode so zamestnávateľom. Nemá stály charakter. Home office teda môžeme rozdeliť na trvalý, alebo dočasný.
Dočasný home office – príležitostná práca z domu nie je pravidelná a vykonáva sa iba ako mimoriadne opatrenie, ako je napríklad aj súčasná situácia s koronakrízou. Na dočasnom home office sa musí zamestnanec so svojim zamestnávateľom dohodnúť a teda zamestnávateľ ho nemôže svojmu zamestnancovi jednostranne nanútiť. Musí dôjsť k vzájomnej dohode.
Dočasný home office môže zamestnávateľ riešiť v kolektívnej zmluve, alebo dodatkom k pracovnej zmluve. Vtedy ide o klasický pracovný pomer s občasným vykonávaním práce doma. Dochádza teda k zmene miesta výkonu práce zamestnanca. Samozrejme, že nie každé zamestnanie je možné vykonávať z domu, pretože niektoré práce si vyžadujú zamestnanca na pracovisku a nie mimo neho. Najčastejšie využívajú home office kancelárske profesie – účtovník, grafik, novinár … .
Väčšina slovenských zamestnancov nemá vo svojej zmluve uvedenú možnosť využitia home office v prípade pandémie a preto je potrebný k zmluve priložiť dodatok, ktorý je možné dojednať písomne, alebo elektronickou formou.
Na dočasný home office je teda potrebná dohoda so zamestnávateľom a jeho súhlas s výkonom práce doma a pracovná pozícia zamestnanca musí túto variantu umožňovať.
Ak jedna, alebo druhá strana s dočasným home officom nesúhlasí, musia zvážiť, či pri pokračovaní v práci na pracovisku nedôjde k ohrozeniu zdravia zamestnanca. Ak to nie je možné, vzniká tzv. prekážka na strane zamestnávateľa a tým vzniká zamestnancovi nárok na náhradu mzdy vo výške priemerného zárobku.
Práca z domu má samozrejme aj svoje pravidlá. Nie je to dovolenka. Trvalý home office sa riadi ustanoveniami v pracovnej zmluve a Zákonníkom práce. Dočasný home office nemá Zákonníkom práce stanovené podmienky a preto je dobré si ich zakotviť napríklad v internom predpise, alebo v dodatku k pracovnej zmluve, s ktorým musí zamestnanec súhlasiť.
Problémom pri home office je kontrola zamestnanca, pretože ho zamestnávateľ nemá pod dohľadom. To sa dá čiastočne vyriešiť zasielaním denných výkazov a to do určitej hodiny.
BOZP
Aj pri práci z domu je zamestnávateľ zodpovedný za BOZP, tak ako pri vykonávaní práce na pracovisku, pretože na zamestnanca sa hľadí rovnako, akoby bol v práci a preto sa úrazy považujú za pracovné.
STRAVOVANIE
Zákonník práce myslel aj na stravovanie zamestnanca v home office – ak jeho pracovná zmena trvá viac ako 4 hodiny, má od zamestnávateľa nárok na poskytnutie finančného príspevku na stravovanie, ak mu nie je schopný zabezpečiť jedno teplé hlavné jedlo, vrátane vhodného nápoja, alebo ak je zabezpečenie stravovania v rozpore s povahou vykonávanej práce. Takže aj zamestnanec, ktorý pracuje z domu viac ako 4 hodiny, má nárok na stravné a zamestnávateľ je povinný mu ho poskytnúť finančným príspevkom, alebo iným zabezpečením stravy.
PN-ka
Ak sa zamestnanec počas práce vykonávanej doma stane práceneschopným, má taktiež nárok na náhradu mzdy od zamestnávateľa počas prvých desiatich dní a od jedenásteho vzniká nárok na nemocenské.
MZDA
Čo sa týka mzdy, tak aj zamestnanec vykonávajúcu prácu z domu má nárok na plnú mzdu, akú by dostával pri vykonávaní práce na pracovisku.
DOVOLENKA
Aj pri práci z domu musí zamestnávateľ oznámiť čerpanie dovolenky aspoň 14 dní dopredu, ak sa so zamestnancom nedohodnú inak.
Pre home office teda platí, že sa riadi podmienkami dohodnutými v pracovnej zmluve, jej dodatkom, alebo interným predpisom. Zamestnávateľ nemôže svojmu zamestnancovi home office nariadiť – musí dôjsť k vzájomnej dohode a zamestnanec má pri vykonávaní práce z domu nárok na svoju bežnú mzdu. Ak odpracuje denne viac ako štyri hodiny, má taktiež nárok na stravné. Zamestnávateľ je povinný dodržiavať BOZP.
Zanechajte komentár
Chcete sa zapojiť do diskusie?Neváhajte sa podeliť o svoj názor